Витрати на перевезення покупців

 

Гіпермаркет – це різновид універсального магазину самообслуговування з торговою площею від 2500 м 2 і більше, у якому здійснюється продаж не менше 10 тисяч найменувань продовольчих та непродовольчих товарів, а також пропонується широкий перелік додаткових послуг населенню (пп. 3.1.6 Інструкції щодо заповнення форм державних статистичних спостережень стосовно торгової мережі та мережі ресторанного господарства, затвердженої наказом Держкомстату від 24.10.2005 р. № 327). 

Діяльність гіпермаркету спрямована на реалізацію товарів покупцям. Покупці можуть приїжджати до гіпермаркету як власним транспортом, так і використовувати транспорт загального користування, до якого належить і метрополітен. 

Місце розташування гіпермаркету та зупинок транспорту загального користування не завжди знаходяться поруч. В такому разі з метою залучення більшої кількості покупців стає доцільним організація їх перевезення від гіпермаркету до таких зупинок, в тому числі, метрополітену.

Автобусом вважається транспортний засіб, який за своєю конструкцією та обладнанням призначений для перевезення пасажирів з кількістю місць для сидіння більше ніж дев’ять з місцем водія включно (ст. 1 Закону України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 р. № 2344-III). 

Для встановлення порядку обліку витрат необхідно звертати увагу на мету, з якою здійснюються такі витрати. Автобусами здійснюється перевезення не лише покупців, але й придбаних покупцями товарів. З цього випливає, що організовується зручна можливість доставки товарів, реалізованих гіпермаркетом, до певного місця їх подальшого транспортування. Завдяки цьому збільшуються обсяги продажу товарів та кількість покупців. 

Таким чином, витрати на організацію такого перевезення є витратами, пов’язаними з реалізацією (збутом) продукції (товарів, робіт, послуг) гіпермаркетом. 

Відповідно до п. 19 П(С)БО 16 «Витрати» такі витрати належать до витрат на збут. Планом рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов’язань і господарських операцій підприємств і організацій, затвердженим наказом Мінфіну від 30.11.99 р. № 291, для їх обліку передбачено рахунок 93 «Витрати на збут». 

В податковому обліку платника податку на прибуток такі витрати також відносяться до складу витрат на збут (пп. 138.10.3 ПКУ) і визнаються витратами того звітного періоду, в якому вони були здійснені, згідно з правилами ведення бухгалтерського обліку (п. 138.5 ПКУ). 

У формі податкової декларації з податку на прибуток підприємства, затвердженій наказом Міндоходів від 30.12.2013 р. № 872, такі витрати відображаються у рядку 06.2 «Витрати на збут». 

Таким чином, як в бухгалтерському, так і в податковому обліку витрати на перевезення покупців автобусами від гіпермаркету до найближчої станції метрополітену слід вважати витратами на збут, які відображаються в обліку у періоді їх фактичного понесення на підставі відповідних первинних документів. 

Олег Коваль,
Консалтингова компанія «ЕКСПЕРТ»

Опубліковано:
Інформаційно-правова пошукова система «ЛІГА:ЗАКОН»

*******

Усі права на цей матеріал належать Консалтинговій компанії «ЕКСПЕРТ». Будь-яке копіювання, передрук, поширення цілком або частково допускається винятково з письмового дозволу правовласника.